piwik-script

English Intern
    Lehrstuhl für Schulpädagogik

    Publikationen

    2023[ to top ]
    • Fostering Teacher Educators’ Media-Related Intercultural Competencies Using a Social VR Environment Förster, Kristina; Grafe, Silke in Proceedings of SITE 2023 conference (2023). forthcoming.
    • Designing a Transnational Professional Development Program for Educators as a Virtual Community of Practice Förster, Kristina; Grafe, Silke; Hicks, Troy; Cakmak, Ebubekir; Hahn, Jannis in Proceedings of AERA Annual Meeting (2023). forthcoming.
    • Augmented Reality in Primary Education: Teachers’ Perspectives on Potential and Barriers Tiede, Jennifer; Förster, Kristina; Grafe, Silke; Mangina, Eleni in Proceedings of 17th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2023) (2023). forthcoming.
    2022[ to top ]
    • Teachers’ Attitudes and Technology Acceptance towards AR Apps for Teaching and Learning Tiede, Jennifer; Grafe, Silke; Mangina, Eleni in Proceedings of the 8th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN) (2022).
    • Fostering Learning Motivation of Students with Reading and Spelling Difficulties by an AR-Enhanced Gamified Educational App for Literacy Learning Tiede, Jennifer; Treacy, Rita; Grafe, Silke; Mangina, Eleni in Proceedings of IEEE GEM Conference 2022 (2022).
    2021[ to top ]
    • Der Blick auf Herausforderungen in Einrichtungen der Erwachsenenbildung/Weiterbildung: Wann gelingt Digitalisierung? Egetenmeyer, R.; Lechner, R.; Grafe, S. in Weiterbildung- Zeitschrift für Grundlagen Praxis und Trends (2021). 3 12–15.
    • ICT-related Educational Competencies of Teacher Educators from an Intercultural Perspective. A Systematic Analysis of Competency Frameworks. Foerster, Kristina; Grafe, Silke in Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2021, E. Langran, L. Archambault (Hrsg.) (2021). 1586–1595.
    • Fostering Intercultural Competencies in Initial Teacher Education. Implementation of Educational Design Prototypes using a Social VR Environment Foerster, Kristina; Hein, Rebecca; Grafe, Silke; Latoschik, Marc Erich; Wienrich, Carolin in Proceedings of Innovate Learning Summit 2021, T. Bastiaens (Hrsg.) (2021). 95–108.
    • Mapping pre-service teachers’ TPACK development using a social virtual reality and a video-conferencing system Ripka, Gabriela; Grafe, Silke; Latoschik, Marc Erich in Proceedings of Innovate Learning Summit 2021, T. Bastiaens (Hrsg.) (2021). 145–159.
    • Peer group supervision in Zoom and social VR-Preparing preservice teachers for planning and designing digital media integrated classes Ripka, Gabriela; Grafe, Silke; Latoschik, Marc Erich in EdMedia+ Innovate Learning (2021). 602–616.
    • Fostering Teacher Educator Technology Competencies (TETCs) in and with Virtual Reality. Results from an Exploratory Study. Schröter, Thomas; Tiede, Jennifer; Grafe, Silke; Latoschik, Marc Erich in Proceedings of Innovate Learning Summit 2021, T. Bastiaens (Hrsg.) (2021). 160–170.
    • The Evaluation of Augmented Reality applications in European Primary Schools [Poster Presentation] Tiede, Jennifer; Mangina, Eleni; Grafe, Silke in 2nd International Conference on Science and Technology Education (2021).
    • Evaluation Design Methodology for an AR App for English Literacy Skills Tiede, Jennifer; Matin, Fazin; Treacy, Rita; Grafe, Silke; Mangina, Eleni in Proceedings of 2021 7th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN), D. Economou, A. Peña-Rios, A. Dengel, H. Dodds, M. Mentzelopoulos, A. Klippel, M. J. W. Lee, J. Richter (Hrsg.) (2021). 14–18.
    2020[ to top ]
    • Von Medienbeiträgen und Applikationen - ein interdisziplinäres Konzept zum Lehren und Lernen mit Augmented und Virtual Reality für die Hochschullehre Bucher, Kristina; Oberdörfer, Sebastian; Grafe, Silke; Latoschik, Marc Erich in Schnittstellen und Interfaces - Digitaler Wandel in Bildungseinrichtungen, T. Knaus, O. Merz (Hrsg.) (2020). (Bd. 7) 225–238.
    • Digitalisierung und Mediatisierung in der Erwachsenenbildung/Weiterbildung. Gelingensdimensionen auf der Ebene von Dachorganisationen und Einrichtungen Egetenmeyer, R.; Lechner, R.; Treusch, N.; Grafe, S. in Hessische Blätter fürVolksbildung (2020). 70(3) 24–33.
    • Dimensions for successful digitalisation and mediatisation in adult and continuing education: Initial empirical findings on institutional andorganisational contexts Egetenmeyer, R.; Lechner, R.; Treusch, N.; Grafe, S. in Adult Education in Global Times. An International Research Conference. 4.-7. June 2020. Online-Proceedings, J. P. Egan (Hrsg.) (2020). 178–186.
    • Digitalisierung und Mediatisierung in der Erwachsenenbildung/Weiterbildung Egetenmeyer, R.; Lechner, R.; Treusch, N.; Grafe, Silke in Hessische Blätter für Volksbildung (2020). 3 24–33.
    • Preservice Teachers’ encounter with Social VR – Exploring Virtual Teaching and Learning Processes in Initial Teacher Education Ripka, Gabriela; Grafe, Silke; Latoschik, Marc Erich in SITE Interactive Conference, E. Langran (Hrsg.) (2020). 549–562.
    • Teaching and Learning Processes in Immersive VR – Comparing Expectations of Preservice Teachers and Teacher Educators Ripka, Grabriela; Tiede, Jennifer; Grafe, Silke; Latoschik, Marc Erich (2020).
    • Digital Literacy and Digital Competency of University Teachers. A Systematic Analysis of Frameworks Schröter, Thomas; Grafe, Silke in Proceedings of Innovate Learning Summit 2020, T. J. Bastiaens, G. H. Marks (Hrsg.) (2020). 144–157.
    • Förderung der Klassenführungskompetenzen von Lehramtsstudierenden unter Verwendung eines virtuellen Klassenzimmers Seufert, Christian M.R.; Grafe, Silke in MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung (2020). 39(Orientierungen) 142–169.
    • Die Gestaltung von Counter-Narrativen aus Perspektive der Medienkritikfähigkeit Seyferth-Zapf, C.; Grafe, S. in Medienimpulse (2020). 58(3)
    • Förderung propagandaspezifischer Medienkritik- und Analysefähigkeit: Entwicklung und Evaluation eines praxis- und theorieorientierten fächerübergreifenden Unterrichtskonzepts Seyferth-Zapf, Christian; Grafe, Silke in MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung (2020). 38(Aneignung polit. Information) 43–68.
    • International Perspectives on the Media-related Educational Competencies of Teacher Educators. A Systematic Category-Based Comparison of Competency Frameworks. Tiede, Jennifer; Grafe, Silke in Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2020, D. Schmidt-Crawford (Hrsg.) (2020). 1267–1276.
    • CoTeach - Connected Teacher Education Wienrich, C.; Eisenmann, M.; Grafe, S.; Latoschik, M. in Boosting Virtual Reality in Learning, M. Schwaiger (Hrsg.) (2020). 53–55.
    2019[ to top ]
    • ITELab Final MOOC Evaluation Report Tiede, Jennifer; Grafe, Silke (2019).
    • The Integration of Media-Related Studies and Competencies into US and German Initial Teacher Education. A Cross-National Analysis of Contemporary Practices and Trends. Tiede, Jennifer; Grafe, Silke in Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2019, K. Graziano (Hrsg.) (2019). 1709–1717.
    • ITELab Final Course Module Evaluation Report Tiede, Jennifer; Grafe, Silke (2019).
    2018[ to top ]
    • Designing Augmented and Virtual Reality Applications with Pre-service Teachers Bucher, K.; Grafe, S. in Proceedings of the 10th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS Games ’18) (2018). 1–8.
    • Using Virtual Exchange to Advance Media Literacy Competencies through Analysis of Contemporary Propaganda Hobbs, Renee; Seyferth-Zapf, Christian; Grafe, Silke in Journal of Media Literacy Education (2018). 10(2) 152–168.
    • Benchmark Framework for Virtual Students’ Behaviours Lugrin, Jean-Luc; Charles, Fred; Habel, Michael; Dudaczy, Henrik; Oberdörfer, Sebastian; Matthews, Jamie; Porteous, Julie; Wittmann, Alice; Seufert, Christian; Grafe, Silke; Latoschik, Marc Erich in Proceedings of the 17th International Conference on Autonomous Agents, Multiagent Systems (AAMAS ’18), AAMAS ’18 (2018). 2236–2238.
    • VR-Assisted vs Video-Assisted Teacher Training Lugrin, Jean-Luc; Oberdörfer, Sebastian; Latoschik, Marc Erich; Wittmann, Alice; Seufert, Christian; Grafe, Silke in Proceedings of the 25th IEEE Virtual Reality conference (VR ’18) (2018). 625–626.
    • Triseum Game-Based Learning Validation Study Evaluation Report. Executive Summary - 2018 Tiede, J.; Grafe, S. (2018).
    • Piloting Two Educational Games in Five European Countries: Teachers’ Perceptions of Student Motivation and Classroom Engagement Tiede, J.; Grafe, S. in 2018 10th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS-Games) (2018). 1–8.
    • Medienkritik angesichts von Digitalisierung und Mediatisierung aus handlungs- und entwicklungsorientierter Perspektive Tulodziecki, G.; Grafe, S. in Medienkritik im digitalen Zeitalter, H. Niesyto, H. Moser (Hrsg.) (2018). 125–137.
    • Gestaltungs- und entwicklungsorientierte Forschung als Forschungsrichtung für die Medienpädagogik Tulodziecki, G.; Herzig, B.; Grafe, S. in Forschungswerkstatt Medienpädagogik, H. Niesyto, H. Moser (Hrsg.) (2018). 423–448.
    2017[ to top ]
    • Schule digital - der Länderindikator 2017. Schulische Medienbildung in der Sekundarstufe I mit besonderem Fokus auf MINT-Fächer im Bundesländervergleich und Trends von 2015-2017 Lorenz, R.; Bos, W.; Endberg, M.; Eickelmann, B.; Grafe, S.; Vahrenhold, J. (2017). Waxmann, Münster, New York.
    2016[ to top ]
    • Developing Students’ Pedagogical Media Competencies and Intercultural Competencies through a U.S.-German Partnership Boos, Martin; Tiede, Jennifer; Grafe, Silke; Hesse, Petra in Global Media Literacy in a Digital Age. Teaching Beyond Borders. Minding the Media, (B. S. De Abreu; M. N. Yildiz, Hrsg.) (2016). 16 153–168.
    • Schlussbericht zum BMBF Verbundprojekt M³K – Modellierung und Messung medienpädagogischer Kompetenz, Teilprojekt: Internationale Facetten medienpädagogischer Kompetenz Grafe, S.; Tiede, J.; Langen, T. (2016).
    • Breaking Bad Behavior: Immersive Training of Class Room Management Latoschik, Marc Erich; Lugrin, Jean-Luc; Habel, Michael; Roth, Daniel; Seufert, Christian; Grafe, Silke in Proceedings of the 22Nd ACM Conference on Virtual Reality Software and Technology, VRST \u002716 (2016). 317–318.
    • Breaking Bad Behaviors: A New Tool for Learning Classroom Management Using Virtual Reality Lugrin, J.-L.; Latoschik, M.E.; Habel, M.; Roth, D.; Seufert, C.; Grafe, S. in Frontiers in ICT (2016).
    • Media Pedagogy in German and U.S. Teacher Education Tiede, J.; Grafe, S. in Comunicar (2016). 49(14) 19–29.
    2015[ to top ]
    • YouTube pranking across cultures Hobbs, R.; Grafe, S. in First Monday (2015). 20
    • Pedagogical Media Competences of Pre-Service Teachers in Germany and the United States of America: A Comparative Analysis of Theory and Practice Tiede, J.; Grafe, S.; Hobbs, R. in Modeling and Measuring Competencies in Higher Education. A Special Issue on the Assessment of Competencies in Higher Education in the Peabody Journal of Education, O. Zlatkin-Troitschanskaia, S. Blömeke (Hrsg.) (2015). (Bd. 90) 533–545.
    2014[ to top ]
    • Modeling and Measuring Pedagogical Media Competencies of Pre-Service Teachers (M³K) Grafe, S.; Breiter, A. in Current International State and Future Perspectives on Competence Assessment in Higher Education – Report from the KoKoHs Affiliated Group Meeting at the AERA Conference from April 4, 2014 in Philadelphia (USA). KoKoHs Working Papers 6, C. Kuhn, M. Toepper, O. Zlatin-Troitschanskaia (Hrsg.) (2014). 76–80.
    • Praxis- und theorieorientierte Entwicklung und Evaluation von Konzepten für medienpädagogisches Handeln – eine Möglichkeit auf einzelne Desiderata medienpädagogischer Forschung zu antworten Tulodziecki, G.; Grafe, S.; Herzig, B. in Methodologie und Methoden medienpädagogischer Forschung. Jahrbuch Medienpädagogik 10, B. Schorb, A. Hartung, H. Niesyto, P. Grell, H. Moser (Hrsg.) (2014). 213–230.
    • Medienpädagogische Forschung als gestaltungsorientierte Bildungsforschung vor dem Hintergrund praxis- und theorierelevanter Forschungsansätze in der Erziehungswissenschaft Tulodziecki, G.; Herzig, B.; Grafe, S. in MedienPädagogik, Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung (2014). 1–18.
    • Gestaltungs- und entwicklungsorienterite Bildungsforschung Tulodziecki, G.; Herzig, B.; Grafe, S. in Enzyklopädie Erziehungswissenschaft Online (EEO), Fachgebiet Medienpädagogik, D. Meister, F. von Gross, U. Sander (Hrsg.) (2014).
    • Videobasierte Reflexion von Physikunterricht aus interdisziplinärer Perspektive Wackermann, R.; Grafe, S.; Kuhlmann, M. in Naturwissenschaftliche Bildung zwischen Science- und Fachunterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in München 2013, S. Bernholt (Hrsg.) (2014). 126–128.
    2013[ to top ]
    • Digitale Medien im Deutschunterricht Grafe, S. in Deutschunterricht (2013). 60(3) 4–8.
    • Wikipedia im Unterricht aus didaktischer und medienpädagogischer Sicht Grafe, S. in Wikipedia im Unterricht, N. Kultusministerium (Hrsg.) (2013). 34–37.
    • Medienpädagogik in den USA und in Kanada Grafe, S.; Boos, M. in Enzyklopädie Erziehungswissenschaften Online (EEO). Fachgebiet Medienpädagogik, D. Meister, F. von Gross, U. Sander (Hrsg.) (2013).
    • M³K - Modeling and Measuring Pedagogical Media Competencies of Pre-Service Teachers Herzig, B.; Schaper, N.; Breiter, A.; Hartig, J.; Grafe, S.; Martin, A.; Christoph, G.; Ossenschmidt, D.; Brüggemann, M.; Langen, T. in The German funding initiative "Modeling and Measuring Competencies in Higher Education": 23 research projects on engineering, economics and social sciences, education and generic skills of higher education students. KoKoHs Working Papers, 3, S. Blömeke, O. Zlatkin-Troitschanskaia (Hrsg.) (2013). 55–57.
    • Digitale Medien und Schule. Zur Rolle digitaler Medien in Schulpädagogik und Lehrerbildung Karpa, D.; Eickelmann, B.; Grafe, S. (2013). Prolog, Kassel.
    • Digitale Medien und Schule aus medienpädagogischer Sicht - konzeptionelle Entwicklungen und empirische Forschung Tulodziecki, G.; Grafe, S. in Digitale Medien und Schule. Zur Rolle digitaler Medien in Schulpädagogik und Lehrerbildung, D. Karpa, B. Eickelmann, S. Grafe (Hrsg.) (2013). 11–35.
    • Digitale Medien und Schule aus medienpädagogischer Sicht: Konzeptionelle Entwicklungen und empirische Forschung Tulodziecki, G.; Grafe, S. in Schulpädagogik heute. Online-Zeitschrift (2013). 4(7)
    • Gestaltungsorientierte Bildungsforschung und Didaktik Tulodziecki, G.; Grafe, S.; Herzig, B. (2013). Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn.
    • Ansatz einer handlungs- und entwicklungsorientierten Didaktik. Theoretische Grundlagen, empirische Bezüge und praktische Relevanz Tulodziecki, G.; Grafe, S.; Herzig, B. in Jahrbuch für Allgemeine Didaktik 2013. Thementeil Neuere Ansätze in der Allgemeinen Didaktik, K. Zierer (Hrsg.) (2013). 181–195.
    2012[ to top ]
    • Approaches to Media Literacy Education in the Federal Republic of Germany – Trends and Current Situation Tulodziecki, G.; Grafe, S. in Journal of Media Literacy Education (2012). 4(1) 44–60.
    • Developing a competence standard model for media education Tulodziecki, G.; Grafe, S. in Recherches en communication (2012). (33) 53–67.
    2011[ to top ]
    • ‘media literacy’ und ‘media (literacy) education’ in den USA: ein Brückenschlag über den Atlantik Grafe, S. in Medienbildung und Medienkompetenz. Beiträge zu Schlüsselbegriffen der Medienpädagogik, H. Moser, P. Grell, H. Niesyto (Hrsg.) (2011). 59–80.
    • Unterrichtsentwicklung am Beispiel des Politikunterrichts in der Sekundarstufe I Grafe, S. in nterrichtsentwicklung und Didaktische Entwicklungsforschung, W. Einsiedler (Hrsg.) (2011). 175–180.
    • Medienkompetenz – Grundbegriffe, Kompetenzmodelle und Standards Herzig, B.; Grafe, S. in Kompetenzorientierung in Schule und Lehrerbildung aus der Perspektive der Bildungspolitik, der Bildungsforschung und der Mathematik-Didaktik, K. u.a. Eilerts (Hrsg.) (2011). 87–108.
    • Wirkungen digitaler Medien Herzig, B.; Grafe, S. in Schule in der digitalen Welt. Medienpädagogische Ansätze und Schulforschungsperspektiven, C. Albers, J. Magenheim, D. Meister (Hrsg.) (2011). 67–95.
    • Competence Model and Standards for Media Education Tulodziecki, G.; Grafe, S. in Esenanza & Teaching (2011). 29(2) 156–185.
    2010[ to top ]
    • Entwicklung von Medienkompetenz als schulische Aufgabe. Einblicke in medienbezogene Lernumfelder von Kindern und Jugendlichen Aßmann, S.; Herzig, B.; Grafe, S. in SchulTrends (2010). (1) 2–4.
    • Medienbezogene Lernumfelder von Kindern und Jugendlichen. Schlussbericht Herzig, B.; Aßmann, S.; Grafe, S. (2010). Universität, Fakultät für Kulturwissenschaften, Institut für Erziehungswissenschaft, Paderborn.
    • Digitale Lernwelten und Schule Herzig, B.; Grafe, S. in Digitale Lernwelten. Konzepte, Beispiele und Perspektiven, K.-U. Hugger, M. Walber (Hrsg.) (2010). 89–101.
    • Medienpädagogik und die Debatte um Bildungsstandards Herzig, B.; Grafe, S. in Kompetenzen in einer digital geprägten Kultur, BMBF (Hrsg.) (2010).
    • Lernerfolgskontrolle Tulodziecki, G.; Herzig, B.; Grafe, S. in Schulisches Lehren und Lernen. Pädagogische Theorie an Praxisbeispielen, J. Mägdefrau (Hrsg.) (2010). 10–32.
    • Medienbildung in Schule und Unterricht. Grundlagen und Beispiele. Tulodziecki, G.; Herzig, B.; Grafe, S. (2010). Klinkhardt, Bad Heilbrunn.
    2009[ to top ]
    • Lost? Orientierung in Medienwelten. Konzepte für Pädagogik und Medienpädagogik Grafe, Silke in Zeitschrift für Pädagogik (2009). 55(6) 959–963.
    • Bildungsstandards für die Medienbildung Herzig, B.; Grafe, S. in Jahrbuch Medienpädagogik, B. Herzig, D. Meister, H. Moser, H. Niesyto (Hrsg.) (2009). (Bd. 9) 103–120.
    • Digitale Medien in der Schule Herzig, B.; Grafe, S. in Medienbildung in neuen Kulturräumen, B. Bachmair (Hrsg.) (2009). 187–199.
    • Standards in der Medienbildung in internationaler Perspektive Herzig, B.; Grafe, S. in Medienimpulse Online 1 (2009).
    • Kompetenzen in einer digital geprägten Kultur. Medienbildung für die Persönlichkeitsentwicklung, soziale Partizipation und für die Entwicklung von Berufsfähigkeit. Bericht der Expertenkommission für Medienbildung des BMBF Schelhowe, H.; Grafe, S.; Herzig, B. u.a. (2009). BMBF, Bonn.
    2008[ to top ]
    • Problemlösefähigkeit beim Lernen mit Computersimulationen Grafe, Silke (2008). Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn.
    • Sammelrezension Medienpädagogik Grafe, SIlke in Pädagogik (2008). 60(6) 50–52.
    2007[ to top ]
    • Kooperation zwischen Lehrerinnen und Lehrern im Projekt 3 - Ergebnisse einer qualitativen Befragung Aßmann, S.; Grafe, S. in Wege zu selbstreguliertem Lernen. Beispiele aus dem mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht, M. für Schule und Weiterbildung des Landes NRW (Hrsg.) (2007). 240–258.
    • Digitale Medien in der Schule. Standortbestimmung und Handlungsempfehlungen für die Zukunft Herzig, B.; Grafe, S. (2007). Deutsche Telekom AG, Bonn.
    • Educación en medios de comunicación en Alemania: desarollo y situación actual Tulodziecki, G.; Grafe, S. in Communicar (2007). 15(28) 61–68.
    • Standards für die Lehrerbildung in der Diskussion - Vergleiche und Einschätzungen aus internationaler Perspektive Tulodziecki, G.; Grafe, S.; Moon, H. in Europakompetenz durch Begegnung lernen, A. Hilligus, M. Kreienbaum (Hrsg.) (2007). 133–151.
    2006[ to top ]
    • Der Medieneinsatz an Freien Lernorten Grafe, S.; Herzig, B. in Freie Lernorte - Raum für mehr, S. [Schulen ans Netz e.V.] (Hrsg.) (2006). 42–46.
    • Zukunftsfähiges Lernen an Freien Lernorten Herzig, B.; Grafe, S. in Freie Lernorte - Raum für mehr, S. [Schulen ans Netz e.V.] (Hrsg.) (2006). 24–28.
    • Stellenwert und Kritik von Standards für die Lehrerbildung aus internationaler Sicht Tulodziecki, G.; Grafe, S. in Journal für Lehrerinnen und -Lehrerbildung, (J. für Lehrerinnen und Lehrerbildung, Hrsg.) (2006). 34–44.
    2005[ to top ]
    • Kommunikation und Kooperation. Entwurf eines Konzeptes im Rahmen des Modellversuchs SINUS-Transfer NRW, Projekt 3 Grafe, Silke (2005). LfS, Soest.
    • Lernen im Praktikum als Entwicklung einer Reflexionskultur Herzig, B.; Grafe, S. in Zentren für Lehrerbildung - Neue Wege im Bereich der Praxisphasen, A. Hilligus, H.-D. Rinkens (Hrsg.) (2005). 149–170.
    • Reflexives Lernen mit digitalen Videos. Ein Beitrag zur didaktischen Bearbeitung des Theorie-Praxis-Verhältnisses in der Lehrerausbildung Herzig, B.; Grafe, S.; Reinhold, P. in Nimm’ doch mal die Kamera! Zur Nutzung von Videos in der Lehrerausbildung - Beispiele und Empfehlungen aus den Naturwissenschaften, M. Welzel, H. Stadler (Hrsg.) (2005). 45–64.
    2004[ to top ]
    • Unterrichtsreflexion mit digitalem Video im erziehungswissenschaftlichen (Lehramts-)Studium - ein Beitrag zur Professionalisierung von Lehrkräften Herzig, B.; Grafe, S. in SEMINAR Lehrerbildung und Schule (2004). (3) 105–121.
    • Strategien und Handlungselemente für ein Disseminationskonzept des Modellversuchs SINUS-Transfer NRW Herzig, B.; Grafe, S. (2004). LfS, Soest.
    2003[ to top ]
    • Lehr- und Lernsoftware Grafe, Silke in Materialsammlung des BLK-Modellversuches Schul- und Lernkultur im Medienzeitalter, S. S. für Bildung und Schulentwicklung Comenius-Institut (Hrsg.) (2003). (Bd. 3) 16–19.
    • Reflexives Lernen mit Multimedia. Ein Beitrag zum Verhältnis von erziehungswissenschaftlichem Wissen und Unterrichtspraxis Herzig, B.; Grafe, S. in Jahrbuch Medienpädagogik 2002, B. Bachmair, C. de Witt, P. Diepold (Hrsg.) (2003). 203–229.
    • EPHAIL - Entwicklung professioneller Handlungsmuster in der Lehrerausbildung. Abschlussbericht Herzig, B.; Grafe, S. (2003). Universität, Fakultät für Kulturwissenschaften, Institut für Erziehungswissenschaft, Paderborn.
    2002[ to top ]
    • Lerntheoretische Grundlagen Grafe, S.; Herzig, B.; Tulodziecki, G.; Gallasch, U. in Medien und Informationstechnologien in Erziehung und Bildung. [CD-ROM], B. Herzig, R. Schulz-Zander, G. Tulodziecki (Hrsg.) (2002).
    • Medienherstellung Grafe, S.; Tulodziecki, G. in Medien und Informationstechnologien in Erziehung und Bildung. [CD-ROM], B. Herzig, R. Schulz-Zander, G. Tulodziecki (Hrsg.) (2002).
    • Medienmerkmale Grafe, S.; Tulodziecki, G.; Gallasch, U.; Herzig, B.; Weinreich, F.; Schäfer-Thiel, A. in Medien und Informationstechnologien in Erziehung und Bildung. [CD-ROM], B. Herzig, R. Schulz-Zander, G. Tulodziecki (Hrsg.) (2002).
    • Eigener Unterrichtsentwurf Grafe, S.; Tulodziecki, G.; Herzig, B.; Gallasch, U. in Medien und Informationstechnologien in Erziehung und Bildung. [CD-ROM], B. Herzig, R. Schulz-Zander, G. Tulodziecki (Hrsg.) (2002).
    • Medienfunktionen Tulodziecki, G.; Gallasch, U.; Grafe, S. in Medien und Informationstechnologien in Erziehung und Bildung. [CD-ROM], B. Herzig, R. Schulz-Zander, G. Tulodziecki (Hrsg.) (2002).
    • Konzepte und Leitideen Tulodziecki, G.; Gallasch, U.; Grafe, S.; Stork, D. in Medien und Informationstechnologien in Erziehung und Bildung. [CD-ROM], B. Herzig, R. Schulz-Zander, G. Tulodziecki (Hrsg.) (2002).
    • Aufgabenbereiche Tulodziecki, G.; Grafe, S in Medien und Informationstechnologien in Erziehung und Bildung. [CD-ROM], B. Herzig, R. Schulz-Zander, G. Tulodziecki (Hrsg.) (2002).