Bachelor’s degree of education
The Professorship of Adult and Continuing Education offers different academic courses for the modules „Aufgabenfelder und Institutionen Lebenslangen Lernens" (06-PÄD-AFI-V and -Ü) (educational areas of responsibility and institutions of lifelong learning), "Einführung in die Erwachsenen-/Weiterbildung" (06-PÄD-EEW-S1 und -S2) (introduction to adult and continuing education), and "Handlungsformen in der Erwachsenenbildung" (06-PÄD-HE-S) (pedagogical behavior in the action fields of lifelong learning).
Study and examination regulations B.A. Pedagogy (PO 2020)
06-PÄD-AFI: Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens
- 1. Semester: 06-PÄD-AFI-V Aufgabenfelder lebenslangen Lernens
- 2. Semester: 06-PÄD-AFI-Ü Institutionen lebenslangen Lernens
06-PÄD-EEW: Einführung in die Erwachsenen-/Weiterbildung
- 3. Semester: 06-PÄD-EEW-S1 Erwachsenen-/Weiterbildung als pädagogisches Handlungsfeld
- 4. Semester: 06-PÄD-EEW-S2 Struktur und Organisation von Erwachsenen-/Weiterbildung
06-PÄD-HE: Handlungsformen der Erwachsenenbildung
- 5. Semester: 06-PÄD-HE-S Lerngestaltung in Theorie und Praxis
06-PÄD-AFI: Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens
- 1. Semester: 06-PÄD-AFI-V Aufgabenfelder lebenslangen Lernens
- 2. Semester: 06-PÄD-AFI-Ü Institutionen lebenslangen Lernens
06-PÄD-HE: Handlungsformen der Erwachsenenbildung
- 5. Semester: 06-PÄD-HE-S Lerngestaltung in Theorie und Praxis
06-PÄD-HE: Handlungsformen der Erwachsenenbildung
- 3. Semester: 06-PÄD-HE-S Lerngestaltung in Theorie und Praxis
06-PÄD-AFI: Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens
- 5. Semester: 06-PÄD-AFI-V Aufgabenfelder lebenslangen Lernens
- 6. Semester: 06-PÄD-AFI-Ü Institutionen lebenslangen Lernens
Module description
Educational areas of work and institutions of lifelong learning
The courses focus on the questions of professionalization and institutionalization of educational areas of responsibility:
- What denotes professional educational actions?
- In what institutions and organizations do educational actions take place?
- How do institutional parameters influence educational actions?
Starting winter semester 2015/16 this module comprises two seminars. The first seminar (S1) takes place in the winter semester, the second seminar (S2) can be attended in the winter or summer semester.
The seminars are complemented by visits to local teaching facilities, practice workshops and public practice lectures, based on the theories acquired in the seminars. The results of the visits will be presented as part of the module and reflected in a report as part of the module exam.
- follows -
- follows -
Study and examination regulations B.A. Pedagogy (PO 2015)
06-PÄD-PAF-LL: Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens
- 1. Semester: 06-PÄD-PAF-LL-V Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens - Teil 1
- 2. Semester: 06-PÄD-PAF-LL-Ü Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens - Teil 2
06-PÄD-HLL: Pädagogisch-didaktisches Handeln in Handlungsfeldern lebenslangen Lernens
- 5. Semester: 06-PÄD-HLL-S1 Didaktisches Handeln in der Erwachsenenbildung
- 6. Semester: 06-PÄD-HLL-S2 Lehren und Lernen in der Erwachsenenbildung
06-PÄD-PAF-LL: Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens
- 5. Semester: 06-PÄD-PAF-LL-V Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens
- 6. Semester: 06-PÄD-PAF-LL-Ü Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens
06-PÄD-PAF-LL: Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens
- 5. Semester: 06-PÄD-PAF-LL-V Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenlangen Lernens - Teil 1
- 6. Semester: 06-PÄD-PAF-LL-Ü Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens - Teil 2
Module descriptions
Educational areas of work and institutions of lifelong learning
The courses focus on the questions of professionalization and institutionalization of educational areas of responsibility:
- What denotes professional educational actions?
- In what institutions and organizations do educational actions take place?
- How do institutional parameters influence educational actions?
Starting winter semester 2015/16 this module comprises two seminars. The first seminar (S1) takes place in the winter semester, the second seminar (S2) can be attended in the winter or summer semester.
The seminars are complemented by visits to local teaching facilities, practice workshops and public practice lectures, based on the theories acquired in the seminars. The results of the visits will be presented as part of the module and reflected in a report as part of the module exam.
Pedagogical behavior in the action fields of lifelong learning
We are also offering the seminar `Mentoring-to-Teach` as part of the module, if the teaching load of the Professorship of Adult and Continuing Education allows it.This module can be attended instead of the module ‘Bildungswissenschaftliche Handlungstheorien’ (Educational Action Theory) (06-BWH). The seminar Mentoring-to-Teach deals with didactic theories and principles in Adult and Continuing Education. As part of a mentoring process, continuing education events are explored, based on the theories and principles acquired in the seminar.
Courses in winter term 2020/21
In winter term 2020/21 the following courses are offered:
Past courses
In summer term 2020, the following courses are offered:
- Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens Teil 1
- Tutorium: Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens
- Pädagogisch-didaktisches Handeln in Handlungsfeldern lebenslangen Lernens (Mentoring to Teach Teil 1)
- Reading the world: Adult learning, advocacy and social change
- Weiterbildung in Würzburg - Learning Journey
- Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens Teil 2
- Tutorium Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen lebenslangen Lernens
- Pädagogisch-didaktisches Handeln in Handlungsfeldern lebenslangen Lernens (Mentoring to Teach Teil 2)
- Methods in Community Projects
- Adult Leisure Education
- Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen Lebenslangen Lernens - Teil 1
- Tutorium Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen Lebenslangen Lernens
- Pädagogisch-didaktisches Handeln in Handlungsfeldern Lebenslangen Lernens (Mentoring to teach - Teil 1)
- Employbability Policies for Sustainable Development
- Digitalisierung: Folgen für Organisations- und Personalentwicklung in der Industrie 4.0
- Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen Lebenslangen Lernens - Teil 2
- Tutorium Pädagogische Aufgabenfelder und Institutionen Lebenslangen Lernens
- Pädagogisch-didaktisches Handeln in Handlungsfeldern Lebenslangen Lernens (Mentoring to teach - Teil 2)
- Remembering for the future. Consciousness of history and learning from the past - selected examples
- Prison Education