Deutsch Intern
Institute of Education

Dr. Lisa Breitschwerdt

Dr. Lisa Breitschwerdt is a research associate at the Professorship for Adult and Continuing Education at the University of Würzburg. She works on digitalisation and professionalisation in adult and higher education, didactics and methods of teaching and learning and dialogical perspectives in adult education research.

Website: Dr.'in Lisa Breitschwerdt

  • Digitalisation and professionalisation in adult and higher education
  • Didactics and methods of teaching and learning
  • Dialogical perspectives in adult education research

  • Contexts and Theories in Adult and Continuing Education

  1. Breitschwerdt, L. (2022). Professionalitätsentwicklung in der Erwachsenenbildung/Weiterbildung als Mehrebenen-Phänomen. Eine qualitative Einzelfallanalyse am Beispiel einer Organisation der beruflichen Weiterbildung. VS Springer.
  2. Breitschwerdt, L.; Beu, V.; Egetenmeyer, R. & Grafe, S. (2022). Digital Media in Adult and Continuing Education in Germany. Excellence And Innovation In Learning And Teaching, 7(2), 5-22. doi.org/10.3280/exioa2-2022oa15075 Titel anhand dieser DOI in Citavi-Projekt übernehmen
  3. Breitschwerdt, L. & Egetenmeyer, R. (2022). Dialogorientierte Forschung in der Erwachsenenbildung/Weiterbildung. Theoretische und forschungsmethodische Überlegungen zur Gestaltung des Wissenschafts-Praxis-Verhältnisses. bildungsforschung(2). 1-22.
  4. BREITSCHWERDT, L. & EGETENMEYER, R. (2022): Erwachsenenbildung/Weiterbildung. In H. Reinders, Dagmar Bergs-Winkels, Isabell Post & Annette Prochnow (Hrsg.), Empirische Bildungsforschung. Eine elementare Einführung. Wiesbaden: SpringerVS.
  5. Breitschwerdt, L.; Thees, A. & Egetenmeyer, R. (2022). Digitale Medien in der Erwachsenenbildung/Weiterbildung. Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe, 44-45. Online: erwachsenenbildung.at/magazin/ausgabe-44-45/
  6. Breitschwerdt, L.; Lechner, R. & Egetenmeyer, R. (2021): The “new professionalism” in adult and continuing education – a multi-level perspective. Journal Of Adult Education And Community Services (JAECS), 2(3), 483-490. (Zweitveröffentlichung)
  7. Staab, M.; Kröner, S.; Breitschwerdt, L. & Egetenmeyer, R. (2021). On The Erasmus+ Strategic Partnership INTALL. Journal Of Adult Education And Community Services (JAECS), 2(3), 21-29. (Zweitveröffentlichung)
  8. Breitschwerdt, L. & Egetenmeyer, R. (2021). Professionalisierung im Kontext von Digitalisierung und Mediatisierung. Zu Fortbildungsformaten für das Personal in der Erwachsenenbildung/Weiterbildung. Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung, 44, S. 55-74.