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    Lehrstuhl für Schulpädagogik

    Publikationen

    2021

    • Unruh, F., Landeck, M., Oberdörfer, S., Lugrin, J.-L., & Latoschik, M. E. (2021). The Influence of Avatar Embodiment on Time Perception - Towards VR for Time-Based Therapy. Frontiers in Virtual Reality, 2, 71. Abgerufen von https://www.frontiersin.org/article/10.3389/frvir.2021.658509
       
    • Oberdörfer, S., Birnstiel, S., Latoschik, M. E., & Grafe, S. (2021). Mutual Benefits: Interdisciplinary Education of Pre-Service Teachers and HCI Students in VR/AR Learning Environment Design. Frontiers in Education, 6, 233. Abgerufen von https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2021.693012/full
       
    • Oberdörfer, S., Elsässer, A., Grafe, S., & Latoschik, M. E. (2021). Grab the Frog: Comparing Intuitive Use and User Experience of a Smartphone-only, AR-only, and Tangible AR Learning Environment. Proceedings of the 23rd International Conference on Mobile Human-Computer Interaction (MobileHCI ’21). Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2021-mhci-frog-preprint.pdf
       
    • Oberdörfer, S., Straka, S., & Latoschik, M. E. (2021). Effects of Immersion and Visual Angle on Brand Placement Effectiveness. In Proceedings of the 28th IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VR ’21) (S. 440–441). IEEE. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2021-ieeevr-advrtize-poster-preprint.pdf
       
    • Oberdörfer, S., Heidrich, D., Birnstiel, S., & Latoschik, M. E. (2021). Measuring the Effects of Virtual Environment Design on Decision-Making. In Proceedings of the 28th IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces Abstracts and Workshops (VR ’21) (S. 442–443). IEEE. Abgerufen von http://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2021-ieeevr-iowa-gambling-task-2-preprint.pdf
       
    • Oberdörfer, S. (2021). Better Learning with Gaming: Knowledge Encoding and Knowledge Learning Using Gamification. Abgerufen von https://opus.bibliothek.uni-wuerzburg.de/frontdoor/index/index/docId/21970
       

    2020

    • Oberdörfer, S., Elsässer, A., Schraudt, D., Grafe, S., & Latoschik, M. E. (2020). Horst – The Teaching Frog: Learning the Anatomy of a Frog Using Tangible AR. Proceedings of the 2020 Mensch und Computer Conference (MuC ’20), 303–307. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2020-muc-frog-ar-preprint.pdf
       
    • Bucher, K., Oberdörfer, S., Grafe, S., & Latoschik, M. E. (2020). Von Medienbeiträgen und Applikationen - ein interdisziplinäres Konzept zum Lehren und Lernen mit Augmented und Virtual Reality für die Hochschullehre. In T. Knaus & O. Merz (Hrsg.), Schnittstellen und Interfaces - Digitaler Wandel in Bildungseinrichtungen, fraMediale (Bd. 7, S. 225–238). Munich, Germany: kopaed. Abgerufen von http://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2020-framediale-medienbeitraege-preprint.pdf
       
    • Oberdörfer, S., Heidrich, D., & Latoschik, M. E. (2020). Think Twice: The Influence of Immersion on Decision Making during Gambling in Virtual Reality. In Proceedings of the 27th IEEE Virtual Reality conference (VR ’20) (S. 483–492). Atlanta, USA: IEEE. Abgerufen von http://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2020-ieeevr-oberdoerfer-think-twice.pdf
       

    2019

    • Oberdörfer, S., Heidrich, D., & Latoschik, M. E. (2019). Usability of Gamified Knowledge Learning in VR and Desktop-3D. In Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’19) (S. 175:1–175:13). Glasgow, Scotland UK: ACM. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2019-chi-getit-usability-preprint.pdf
       
    • Heidrich, D., Oberdörfer, S., & Latoschik, M. E. (2019). The Effects of Immersion on Harm-Inducing Factors in Virtual Slot Machines. In Proceedings of the 26th IEEE Virtual Reality conference (VR ’19). Osaka, Japan: IEEE. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2019-ieeevr-gambling-vr-preprint.pdf
       
    • Oberdörfer, S., & Latoschik, M. E. (2019). Knowledge Encoding in Game Mechanics: Transfer-Oriented Knowledge Learning in Desktop-3D and VR. International Journal of Computer Games Technology, 2019. Abgerufen von https://www.hindawi.com/journals/ijcgt/2019/7626349/
       
    • Steinhaeusser, S. C., Riedmann, A., Haller, M., Oberdörfer, S., Bucher, K., & Latoschik, M. E. (2019). Fancy Fruits - An Augmented Reality Application for Special Needs Education. In Proceedings of the 11th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS Games 2019). Vienna, Austria: IEEE. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2019-vsgames-fancy-fruits-preprint.pdf
       
    • Oberdörfer, S., & Latoschik, M. E. (2019). Predicting Learning Effects of Computer Games Using the Gamified Knowledge Encoding Model. (M. Rauterberg & F. Liarokapis, Hrsg.)Entertainment Computing, 32. Abgerufen von https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1875952119300059
       

    2018

    • Lugrin, J.-L., Charles, F., Habel, M., Dudaczy, H., Oberdörfer, S., Matthews, J., Porteous, J., Wittmann, A., Seufert, C., Grafe, S., & Latoschik, M. E. (2018). Benchmark Framework for Virtual Students’ Behaviours. In Proceedings of the 17th International Conference on Autonomous Agents, Multiagent Systems (AAMAS ’18), AAMAS ’18 (S. 2236–2238). Stockholm, Sweden: International Foundation for Autonomous Agents and Multiagent Systems. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2018-acm-aamas-lugrin-preprint.pdf
       
    • Oberdörfer, S., Fischbach, M., & Latoschik, M. E. (2018). Effects of VE Transition Techniques on Presence, IVBO, Efficiency, and Naturalness. In Proceedings of the 6th Symposium on Spatial User Interaction (SUI ’18) (S. 89–99). Berlin, Germany: ACM. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2018-sui-comp-of-vr-transition-techniques-preprint.pdf
       
    • Oberdörfer, S., & Latoschik, M. E. (2018). Effectivity of Affine Transformation Knowledge Training Using Game Mechanics. In IEEE (Hrsg.), Proceedings of the 10th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS Games ’18). Würzburg, Germany: IEEE. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2018-vsgames-getit1-preprint.pdf
       
    • Oberdörfer, S., & Latoschik, M. E. (2018). Effective Orbital Mechanics Knowledge Training Using Game Mechanics. In IEEE (Hrsg.), Proceedings of the 10th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS Games ’18). Würzburg, Germany: IEEE. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2018-vsgames-ksp-preprint.pdf
       
    • Oberdörfer, S., & Latoschik, M. E. (2018). Gamified Knowledge Encoding: Knowledge Training Using Game Mechanics. In IEEE (Hrsg.), Proceedings of the 10th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS Games ’18). Würzburg, Germany: IEEE. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2018-vsgames-gke-preprint.pdf
       
    • Lugrin, J.-L., Oberdörfer, S., Latoschik, M. E., Wittmann, A., Seufert, C., & Grafe, S. (2018). VR-Assisted vs Video-Assisted Teacher Training. In Proceedings of the 25th IEEE Virtual Reality conference (VR ’18) (S. 625–626). IEEE. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2018-ieeevr-lugrin-vr-teacher-training-poster-preprint.pdf
       

    2017

    • Oberdörfer, S., Heidrich, D., & Latoschik, M. E. (2017). Interactive Gamified Virtual Reality Training of Affine Transformation. In C. Ullrich & M. Wessner (Hrsg.), Proceedings of DeLFI and GMW Workshops 2017. Chemnitz, Germany. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2017-vrar-learning-getit-vr.pdf
       

    2016

    • Oberdörfer, S., & Latoschik, M. E. (2016). Interactive Gamified 3D-Training of Affine Transformations. In Proceedings of the 22nd ACM Conference on Virtual Reality Software and Technology (VRST ’16) (S. 343–344). Munich, Germany: ACM. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2016-interactive-gamified-3d-training-of-affine-transformations.pdf
       

    2013

    • Oberdörfer, S., & Latoschik, M. E. (2013). Develop your strengths by gaming: Towards an inventory of gamificationable skills. In M. Horbach (Hrsg.), Informatik 2013 - Informatik angepasst an Mensch, Organisation und Umwelt (S. 2346–2357). Koblenz, Germany: Gesellschaft für Informatik e.V. Abgerufen von https://downloads.hci.informatik.uni-wuerzburg.de/2013-develop-your-strengths-by-gaming.pdf